Klantcase
In juli 2024 zijn wij in Obdam aan de slag gegaan om bij onze klant de energie-efficiëntie te maximaliseren. We hebben een laadpunt geplaatst, de bestaande zonnepanelen set met 20 stuks uitgebreid, de bestaande omvormer vervangen voor een zwaarder hybride model (geschikt voor batterijopslag) en een 15 kWh batterij geplaatst.
Deze klant had in 2010 al 24 zonnepanelen laten installeren op de schuur tijdens de bouw van zijn huis. Inmiddels is de toegepaste techniek verouderd, maar de panelen wekken nog steeds energie op. Uit de metingen die wij tijdens onze opname hebben uitgevoerd, bleken alle 24 panelen nog goed te werken. Ook bleek dat de omvormer (toevallig) net de geest had gegeven. Omdat er op de locatie van de omvormer nog geen internet aanwezig was, had de klant dit zelf nog niet geconstateerd.
(Oude situatie)
De defecte omvormer hebben wij direct vervangen voor een zwaarder hybride model – een hybride omvormer is een omvormer die zowel voor zonnepanelen als batterijen geschikt is. Om het toegenomen energieverbruik te kunnen dekken zijn er 20 extra zonnepanelen geplaatst en aangesloten. Gelukkig had de vorige installateur de moeite genomen om een dikke voedingskabel aan te leggen, deze hoefde voor de nieuwe omvormer dus niet vervangen te worden. Er zijn vanaf de meterkast wel twee nieuwe datakabels door ons aangelegd, één om de omvormer op internet te kunnen aansluiten en één om de gegevens van de elektriciteitsmeter vanaf de meterkast door te geven.
In de meterkast hebben wij meetspoelen geplaatst die exact bijhouden wat het verbruik van de woning op ieder moment is. De omvormer kan op basis van deze gegevens bepalen of de batterij geladen of juist ontladen moet worden. Is het verbruik in de woning lager dan de zonnepanelen op dat moment opwekken, dan wordt de batterij geladen. Deze energie wordt op een later moment, wanneer de zonnepanelen minder opwekken dan er aan energie gebruikt wordt in de woning, weer uit de batterij ontladen om zoveel mogelijk van de geproduceerde zonne-energie zelf te verbruiken.
In bovenstaand voorbeeld is de batterij gebruikt om de elektrische auto van de klant volledig op zonne-energie te laden. De zonnepanelen hebben gezamenlijk onvoldoende vermogen (groene lijn) om de maximale laadsnelheid van 11 kW (rode lijn) te behalen. De klant is al slim bezig door overdag, wanneer de zon schijnt, de auto op te laden. Door het plaatsen van een 12 kW omvormer en het toepassen van een 15 kWh batterij, kan de klant zijn auto wanneer de zon schijnt nu op vol vermogen laden zonder energie van het net te hoeven gebruiken.
Software om slim te laden
Het vermogen waarmee een batterij kan worden ontladen wordt beperkt om zo de levensduur van de batterij te verlengen (wij geven 10 jaar garantie). In de winter, wanner het vermogen van de zonnepanelen verder afneemt, kan hierdoor niet altijd de maximale laadsnelheid van het laadpunt worden behaald. De maximale laadsnelheid van het laadpunt kan op ieder moment worden teruggeschroefd, zodat ook op minder zonnige dagen alleen met zelf opgewekte zonne-energie vanuit de batterij wordt geladen. Onze laadpunten zijn zelf ook uitgerust met software om slim te kunnen laden, mochten ze toegepast worden in een situatie waar al zonnepanelen liggen. Er bestaan verder talloze losse apps waarmee slim geladen kan worden die onafhankelijk van de laadpaal en zonnepanelen werken. De voorkeur gaat uit naar complete integratie binnen één systeem, wat wij geheel kunnen verzorgen wanneer zowel de laadpaal, de (extra) zonnepanelen als de batterij gelijktijdig worden aangeschaft.
‘Wij hebben hem zelf ook’
Bovenstaand principe hebben wij in Zwaag bij onze eigen installatie ook toegepast. De maximale laadsnelheid van ons laadpunt is op 7 kW ingesteld, waardoor onze hybride omvormer van 8 kW deze snelheid altijd kan leveren vanuit de combinatie van zonnepanelen en batterij. In onderstaand voorbeeld wordt ’s ochtends de energie die de vorige dag in de batterij is opgeslagen gebruikt om onze elektrische auto met zonne-energie te laden.
Door ons systeem met slimme software uit te rusten kunnen de laadkosten ook in de winter verder worden gereduceerd. Wanneer de zonne-energie onvoldoende is om de batterij te vullen, gaat het systeem op de meest voordelig uren de batterij vullen (geheel automatisch) – tegen de laagste prijs dus. Wanneer de auto wordt geladen is dit dus altijd met de goedkoopst mogelijke stroom. Uiteraard geldt dit niet alleen voor de elektriciteit die wordt gebruikt om de auto te laden, maar voor al het energieverbruik in ons pand. Let op, om (financieel) van de slimme software te kunnen profiteren, is een energiecontract met dynamische tarieven nodig.
Een goedwerkende thuisbatterij kunnen wij al vanaf 3.000 tot 5.000 euro leveren. Ook een offerte op maat voor jouw specifieke situatie ontvangen van een professional? Neem vrijblijvend contact met ons op.