Klantcase
Een productief schildersbedrijf met een groeiend elektrisch wagenpark, veel zonnepanelen en problemen met de bestaande laadpalen. Deze berichten bereiken ons steeds vaker. Mede door de Sprila Subsidie van het RVO hebben wij een mooi plan kunnen maken om deze factoren om te zetten in een mooie en vooral praktische laadinfrastructuur.
Wij werden in september 2024 benaderd door Daan en Ron. Zij hadden onze LinkedIn-post gezien over de beschikbare SPRILA-subsidie voor laadinfrastructuur en grepen al meerdere keren mis bij de vier bestaande laadpunten bij hun schildersbedrijf. Tijd dus voor een gesprek over de mogelijkheden.
Tijdens dat gesprek werd duidelijk dat er destijds al is nagedacht over de voedingskabels en eventuele uitbreiding. Daar worden wij altijd blij van. Het maakt ons werk namelijk een stuk eenvoudiger.
Uitbreiden én gebruik maken van subsidies
De vier bestaande laadpunten werden verwijderd en vervangen door twee nieuwe laadpalen met elk twee laadpunten. Daarnaast werden nog eens twee palen geplaatst, eveneens met elk twee laadpunten. Zo ontstond een nieuw laadplein met in totaal acht laadpunten. Dankzij load balancing wordt de bestaande hoofdaansluiting van 3x63A optimaal benut in combinatie met de zonnepanelen, zonder risico op overbelasting.
Omdat aan de minimale voorwaarde van ten minste vier laadpunten werd voldaan – en zelfs acht laadpunten werden gerealiseerd – kwam een subsidie van maar liefst € 6.400 beschikbaar. Dat betekent bijna 50% besparing op de installatiekosten.
Indrukwekkende cijfers
Dat deze uitbreiding hard nodig was, blijkt uit de cijfers: in het eerste halfjaar werd er al meer dan 10 megawattuur aan stroom geladen in de elektrische bedrijfswagens. Een indrukwekkende hoeveelheid, waarvan het grootste deel afkomstig is van zelf opgewekte stroom. Duurzaam en milieubewust. Daar houden wij van.