Alles wat je wilt weten over onze diensten.
Veelgestelde vragen
Wat zijn de beste zonnepanelen?
Dit hangt af van de wensen en eisen die je aan jouw installatie stelt. Hoewel zonnepanelen een relatief simpele functie hebben, bestaan er allerlei soorten technieken, merken en types. Je kunt verschillende termen als IBC, TOPCon, HJT en bifacial tegenkomen op productbladen en uiteraard vindt iedere producent zijn techniek de beste. Bij EcarHOME kijken we naar een aantal verschillende zaken om voor jouw situatie het juiste paneel te kiezen:
- Rendement (commerciële zonnepanelen zitten rond de 22%)
- Esthetiek (op schuine daken kiezen wij voor Full Black)
- Prijs (zoveel mogelijk Wp voor je geld)
- Garantie (en garantievoorwaarden)
- Merk (betrouwbare leveranciers)
Wat leveren zonnepanelen op?
Wat zonnepanelen opleveren, hangt van verschillende factoren af, zoals het vermogen van de panelen, de oriëntatie van het dak, de schaduw en de locatie van je woning. We meten de opbrengst van zonnepanelen in kWh per jaar waarbij een typische schuin dak opstelling gericht op het zuiden ongeveer 0.95 kWh per Wp oplevert en een plat dak oost-westopstelling 0.85 kWh per Wp (maar wel beter verspreid over de dag). Met 8 panelen van 435 Wp kom je dan op 3.300 kWh voor een zuidopstelling en 2.950 kWh per jaar voor oost-west.
Zolang je mag salderen (tot 2027) en je niet meer energie opwekt dan je verbruikt in een jaar is iedere opgewekte kWh ongeveer € 0,30 (de gemiddelde prijs van kWh elektriciteit voor Nederlandse huishoudens). De 8 panelen uit bovenstaand voorbeeld leveren dan al snel 900 tot 1.000 euro per jaar op.
Vanaf 2027 komt de salderingsregeling te vervallen en daarmee verandert het opbrengstmodel van zonnepanelen. Niet elke kWh opgewekte zonne-energie levert nog 30 cent op, maar hier krijg je een lagere vergoeding voor die per energiemaatschappij verschilt. Zonnepanelen blijven echter rendabel, vooral in combinatie met een thuisbatterij.
Hoeveel zonnepanelen passen er op mijn dak?
De huidige ‘standaard’ panelen zijn ongeveer 1,80 bij 1,20 met een vermogen van 435 Wp.
Op schuine daken is met deze maatvoering vrij simpel uit te rekenen hoeveel panelen erop passen.
Bij platte daken dient rekening gehouden te worden met de maatvoering van de onderconstructie die langer is dan de 1,20 meter van het paneel. Er passen op een plat dak meer zonnepanelen in oost-west opstelling dan wanneer alle panelen naar het zuiden worden gericht.
EcarHOME doet altijd een opname voordat het definitieve aantal panelen kan worden bepaald.
Wat kosten zonnepanelen?
De kosten van zonnepanelen zijn afhankelijk van het gekozen systeem, de grote van het systeem en jouw situatie. Hoe meer zonnepanelen gelijktijdig kunnen worden geplaatst, hoe goedkoper de kosten per zonnepaneel (Wp). Er is een redelijke inschatting te maken op basis van het aantal zonnepanelen. Onderstaande voorbeelden zijn een totaalprijs (dus inclusief omvormer(s) en installatie):
- Voor een kleine installatie van 6 tot 10 panelen geldt een richtprijs van 500 euro per paneel
- Middelgrote installaties van 12 tot 20 panelen kosten zo’n 350 tot 400 euro per paneel
- Bij grotere installaties loopt dit terug naar 300 euro per paneel
Zonnepanelen zijn voor particulieren vrijgesteld van BTW en bedrijven kunnen subsidies krijgen (zoals de EIA).
Wat is een omvormer?
Een omvormer (ook wel inverter genoemd) is een essentieel onderdeel van een zonnepanelensysteem. Het zet de gelijkstroom (DC) die zonnepanelen opwekken om in wisselstroom (AC), zodat je het kunt gebruiken in huis of terugleveren aan het elektriciteitsnet.
Soorten omvormers
- String-omvormers (standaard)
Eén centrale omvormer voor alle zonnepanelen in serie, ook in hybride (battery-ready) te krijgen.
Goedkoop en efficiënt, maar minder geschikt bij schaduw. - Micro-omvormers
Kleine omvormer per zonnepaneel.
Beter bij schaduw en verschillende oriëntaties, maar duurder en alleen via de meterkast aan een batterij te koppelen. - Optimizers + String-omvormer
Tussenoplossing: Elk paneel krijgt een optimizer die het maximale vermogen eruit haalt, terwijl een centrale omvormer de stroom omzet van DC naar AC.
Efficiënter bij deels beschaduwde daken, ook in hybride (battery-ready) te krijgen. - Hybride omvormers
Geschikt voor zonnepanelen + batterij-opslag.
Kan energie opslaan en optimaliseren voor eigen gebruik
Wat is de beste omvormer?
Welk type (en merk) omvormer het beste is voor jou, hangt af van jouw specifieke situatie en wensen en eisen aan het systeem. Vind je maximale veiligheid, zonnepanelenrendement en inzicht heel belangrijk, dan adviseren wij waarschijnlijk een micro-omvormer systeem. Wil je graag een efficiënte thuisbatterij koppelen aan het systeem, dan zullen wij eerder op een stringomvormer uitkomen, eventueel uitgerust met optimizers. Maar ook de prijs, gebruiksgemak, garanties en aanvullende functies kunnen bepalend zijn voor de keuze die het beste bij jouw situatie aansluit.
Bekijk ook ‘Wat is een omvormer?‘
Wat is een optimizer?
Een optimizer is een klein apparaatje dat achter ieder zonnepaneel wordt geplaatst om de prestaties te verbeteren. Het zorgt ervoor dat elk paneel individueel werkt, in plaats van afhankelijk te zijn van de zwakste schakel in een string (zoals bij traditionele systemen met een string-omvormer).
Hoe werkt een optimizer?
Zonder optimizers beïnvloedt een beschaduwd of zwakker paneel de prestaties van de hele rij zonnepanelen. Met optimizers heeft elk paneel een eigen maximale vermogenspunt (MPPT), waardoor schaduw of vuil op één paneel geen invloed heeft op de rest.
Voordelen van optimizers
✔ Hoger rendement: Meer opbrengst, vooral bij schaduw of verschillende dakhoeken.
✔ Individuele monitoring: Je kunt per paneel de prestaties volgen via een app.
✔ Betere veiligheid: Bij stroomuitval of onderhoud kunnen optimizers de spanning per paneel verlagen.
Nadelen van optimizers
✖ Hogere kosten dan een standaard string-omvormer.
✖ Extra installatiewerk
✖ Meer risico op defecten op het dak*
*Zonnepanelen zijn relatief simpele producten, er zitten geen draaiende onderdelen in en ze gaan (hierdoor) zelden stuk. Dit verklaart ook waarom er lange garanties worden gegeven op zonnepanelen. Een optimizer heeft meer elektrische componenten die sneller kunnen slijten. Ons advies is daarom om alleen optimizers toe te passen wanneer het dakoppervlak heeft te lijden onder schaduw of wanneer verschillende oriëntaties door elkaar worden gebruikt.
Wat is de salderingsregeling?
De salderingsregeling is een regeling in Nederland die het voor huiseigenaren en bedrijven (met een aansluiting tot 3x80A) mogelijk maakt om de stroom die ze zelf opwekken met zonnepanelen en niet direct zelf gebruiken, terug te leveren aan het net en deze energie te compenseren met hun verbruik. Het idee is dat je de energie die je teruglevert aan het net verrekend wordt tegen hetzelfde tarief als waarvoor je stroom van het net afneemt. Wek je in een jaar evenveel (of minder) elektriciteit op als je verbruikt, dan mag je deze opwek wegstrepen tegen je verbruik – ongeacht het moment van opwek en verbruik.
Na het wegvallen van de salderingsregeling mag je nog steeds elektriciteit terugleveren aan het net, maar hiervoor geldt een ander tarief dan voor gebruikte elektriciteit. De terugleververgoeding is lager dan de prijs die je voor verbruik betaalt en verschilt tussen de diverse energiemaatschappijen. Bij een dynamisch contract is deze vergoeding afhankelijk van het moment waarop je teruglevert.
Het wordt na 2027 belangrijker om zoveel mogelijk opgewekte energie zelf te gaan gebruiken, een thuisbatterij kan hierbij helpen.
Is mijn meterkast 1-fase of 3-fase?
Je kunt dit op jouw energierekening of in de meterkast zelf zien.
In de meterkast:
Bij 1-fase zie je meestal één hoofdzekering.
Bij 3-fase zie je drie zekeringen. Tevens zijn er in de meterkast vaak automaten voor krachtgroepen aanwezig, deze zijn breder dan 1-fase automaten.
De hoofdzekeringen zijn helaas niet altijd zichtbaar.
Op de energierekening:
“Aansluitgegevens”
“Netbeheer” of “Aansluitvermogen”
“EAN-code met aansluitvermogen”
Een 1-fase aansluiting wordt vaak aangegeven als:
- 1x25A
- 1x35A
- 1x40A
Een 3-fase aansluiting staat aangegeven als:
- 3x25A
- 3x35A
- 3x40A of hoger
Als het niet duidelijk op de rekening staat, kun je je netbeheerder bellen of inloggen op ‘Mijn Liander’, ‘Mijn Stedin’ of ‘Mijn Enexis’. Daar vind je je aansluitgegevens precies terug.
Maar wij kunnen dit ook bij een inspectie of via een foto van je meterkast controleren.
Moet ik mijn aansluiting naar 3-fase verzwaren?
Dat hangt af van je verbruik én wat je wilt aansluiten, zoals een 3-fase laadpaal of warmtepomp.
Bij zware toepassingen of gelijktijdig gebruik is een verzwaring vaak nodig. Wij kunnen dit beoordelen en helpen met de aanvraag bij je netbeheerder.
Let op, een verzwaring vraag je altijd aan bij de netbeheerder en kan lang duren, neem daarom snel contact op als je vragen hebt over de noodzaak van een 3-fase aansluiting.
Heb ik een slimme meter?
Een slimme meter kun je herkennen aan een digitaal display en de mogelijkheid om automatisch meterstanden door te geven.
Niet elke slimme meter is echter even slim en dit kan beperkingen opleggen aan de slimme producten die wij leveren (zoals Load Balancing). daarom moeten wij exact weten welke meter er is geplaatst. Hoe slim de slimme meter daadwerkelijk is, kan worden afgelezen aan de DSMR versie.
Wat is een P1-meter?
De P1-poort is een communicatiepoort op de slimme meter. Via deze poort kun je realtime je energieverbruik uitlezen, bijvoorbeeld met een energiemeter (HomeWizard) of slimme laadpaal met Load Balancing.
Wij gebruiken deze poort voor slimme aansturing van je thuislader, zonnepanelen of thuisbatterij.
Wat is een dynamisch energiecontract?
Bij een dynamisch contract verandert de stroomprijs per uur, gebaseerd op de prijzen op de energiemarkt.
Je betaalt dus steeds de actuele prijs, in plaats van een vaste prijs per kWh.
Slim laden of verbruiken op goedkope momenten levert op deze manier voordeel op.
Wanneer wij een thuisbatterij plaatsen, raden wij vaak aan om over te stappen op een dynamisch energiecontract. In de zomer kan je hiermee de overtollige (zonne-)energie verkopen voor de hoogst mogelijke prijs van die dag. In de winter kan je, ook wanneer er geen zonne-energie wordt opgewekt, de benodigde energie voor de goedkoopst mogelijke prijs inkopen – geheel automatisch aangestuurd door onze slimme software. Zo bespaar jij met jouw batterij ook in de winter.
Hetzelfde principe geldt voor onze laadpunten, die kunnen we aansturen op basis van energieprijs. Op die manier ben jij altijd verzekerd van een zo goedkoop mogelijk geladen auto. Onze adviseurs kunnen je duidelijk uitleggen hoe dit werkt.
Heb ik een dynamisch energiecontract?
Als je een dynamisch contract hebt, zie je op je factuur vaak dat de prijs per uur verschilt en gekoppeld is aan de “spotmarkt” (APX of EPEX).
Bij twijfel kun je dit navragen bij je energieleverancier of (door ons laten) bekijken in je energie-app.
Is een dynamisch energiecontract goedkoper dan een vast contract?
Gemiddeld gezien is een dynamisch contract goedkoper, vooral als je slim verbruikt (bijvoorbeeld overdag bij zon of ’s nachts).
Maar de prijs is variabel, dus er zit meer risico in. Slimme apparaten zoals laadpalen en thuisbatterijen kunnen je helpen om automatisch te laden op goedkope momenten en zo jouw elektriciteitskosten te minimaliseren.
Wat zijn watt (W), kilowatt (kW), kilowattuur (kWh), wattpiek (Wp), kilowattpiek (kWp) en Voltampère (VA)?
Watt (W):
Dat is de maat voor hoeveel kracht een apparaat gebruikt of levert. Een lampje van 60 watt is minder krachtig (en gebruikt minder energie) dan een föhn van 1.000 watt.
Kilowatt (kW):
Een kilowatt (kW) is 1.000 watt. Vermogens van grotere apparaten worden vaak in kW gegeven. Een laadstation is doorgaans 11kW.
Kilowattuur (kWh):
Dit vertelt hoeveel energie je hebt gebruikt of gemaakt in een bepaalde tijd.
Als jouw wasmachine 2 kW gebruikt en een uur aanstaat, heb je 2 kilowattuur verbruikt.
Dus kWh is eigenlijk hoe lang iets aanstaat x hoeveel kracht het gebruikt.
Een auto met een accu van 60 kWh kan met een laadpaal van 11 kW binnen 6 uur worden geladen (60 / 11).
Wattpiek (Wp):
Dit is de kracht van een zonnepaneel getest in de fabriek. Dit komt alleen voor wanneer de omstandigheden perfect zijn. Dus wanneer het zonnetje recht van boven komt, er geen wolken zijn en geen schaduw. Het laat zien hoeveel stroom het zonnepaneel maximaal kan maken.
Een paneel van 450Wp geeft 450W bij die perfecte omstandigheden.
Kilowattpiek (kWp):
Eén kilowattpiek is 1.000 Wp. Vaak wordt het totaal van al je zonnepanelen zo weergeven. Heb je 10 zonnepanelen van elk 400 Wp? Dan is dat samen 4.000 Wp, ofwel 4 kWp.
Voltampère (VA):
Voltampère, kort VA, is een eenheid die zegt hoeveel stroom en spanning samen ‘meebewegen’ in je elektrische installatie. Je kunt het zien als de totale elektrische ‘kracht’ die door je kabels gaat.
Het lijkt op het vermogen (kW) maar is niet precies hetzelfde.
VA is het schijnbare vermogen
kW is het werkelijke vermogen
Wij spreken in onze offertes altijd over het werkelijke vermogen, ofwel kW.
Welke soorten laadpunten zijn er?
Laadpunten verdelen we in drie groepen:
- Thuisladers (AC tot 22kW)
- Publieke laadpalen (AC tot 22kW)
- Snelladers (DC, tot 350 kW)
Ons meest toegepaste laadstation is de thuislader die we op basis van jouw specifieke situatie de juiste instellingen meegeven. Onze thuisladers kunnen zowel 1 als 3-fase laden, tot maximaal 22 kilowatt (kW) – jouw meterkast en auto moeten daar dan wel geschikt voor zijn.
Elk laadpunt kan worden uitgebreid met een paar opties. Zo kun je kiezen voor een vaste laadkabel, automatische verrekening van laadkosten met de werkgever, een montagepaal, Load Balancing etc.
Een zakelijk laadplein bestaat vaak uit meerdere thuisladers, maar hier kunnen we uiteraard ook een of meerdere snelladers toepassen.
Wat is bidirectioneel laden?
Bij bidirectioneel laden kan je auto niet alleen stroom opnemen, maar ook terugleveren. Bijvoorbeeld aan je huis (V2H), aan het net (V2G) of aan andere apparaten (V2L). Dit maakt je auto als het ware een rijdende batterij.
Maar… in Nederland is V2G nog geen dagelijkse praktijk. Waarom?
- De regels zijn er nog niet klaar voor. Er zijn (nog) geen duidelijke afspraken over wie wat mag terugleveren, en hoe dat verrekend wordt.
- Niet elke auto en laadpaal kan het. Alleen een paar modellen en speciale laadpalen zijn nu geschikt voor V2G.
- Het stroomnet moet voorbereid worden. Het elektriciteitsnet is op veel plekken al vol; teruglevering vanuit auto’s maakt het extra druk.
- Het levert nu nog weinig op. Voor de meeste mensen is het financieel nog niet aantrekkelijk — maar dat gaat veranderen.
V2G is veelbelovend. Er wordt hard gewerkt aan wetgeving, slimme laadoplossingen en betere samenwerking met netbeheerders. De specialisten van EcarHOME kunnen precies uitleggen wat de (on)mogelijkheden op dit moment zijn.
Wat betekenen V2L, V2G, V2H en V2X?
- V2L (Vehicle to Load): Je auto kan stroom leveren aan apparaten die op een stopcontact in de auto of op de laadkabel worden aangesloten, zoals een koffiezetapparaat of laptop.
- V2G (Vehicle to Grid): Je auto kan stroom terugleveren aan het energienet.
- V2H (Vehicle to Home): Je auto voorziet je huis tijdelijk van stroom.
- V2X (Vehicle to Everything): Je auto is geschikt voor alle manieren van bidirectioneel laden.
Zie ook ‘wat is bidirectioneel laden?’
Kan ik mijn auto ook ontladen naar huis (Vehicle-to-Home)?
Zowel jouw auto als jouw laadpunt moeten dit ondersteunen.
Zie ‘Wat is bidirectioneel laden?’
Wat is slim laden?
Met slim laden wordt over het algemeen bedoelt dat je auto:
- Laadt op momenten dat de stroom goedkoop of duurzaam is
- Het elektriciteitsnet niet overbelast
- Eventueel met een app of automatisch op schema laadt
Bij EcarHOME werken we samen met de klant aan de ‘slimst mogelijke manier van laden’ op basis van jouw situatie en behoeften.
Wat is Load Balancing?
Load Balancing zorgt ervoor dat de laadpaal nooit meer stroom verbruikt dan je woning aankan. Als je bijvoorbeeld kookt of een warmtepomp aanstaat, verlaagt het tijdelijk het laadvermogen van je auto. Zo voorkom je overbelasting en stroomuitval.
Kan ik mijn laadpaal koppelen aan zonnepanelen?
Veel slimme laadpalen bieden zonnestroomintegratie. Je laadt dan automatisch op wanneer je zonnepanelen stroom opwekken (zonneladen). Onze experts selecteren met jou het laadpunt dat het beste in jouw situatie past.
Hoe snel laadt mijn auto op?
Hoe snel jouw auto kan worden opgeladen hangt van een aantal dingen af:
- Het vermogen van de laadpaal
- De stroomaansluiting in je woning
- De onboard lader van je auto
Onze standaardladers kunnen 22 kW laden, waarmee een accupakket van 64 kWh binnen 3 uur is opgeladen. De meeste woningen hebben echter een 3 x 25A aansluiting waar deze laadsnelheid niet mee bereikt kan worden. Onze 22kW thuisladers worden bij deze aansluiting beperkt tot 11kW laadsnelheid. De meeste volledig elektrische auto’s kunnen 11kW laden, maar plug-in hybrides zijn vaak beperkt tot 3,7 of 7,4 kW. Onze experts kunnen je helder uitleggen hoe snel jouw auto in jouw situatie kan laden.
Is mijn auto 1-fase of 3-fase?
Dit hangt af van het model en de boordlader van je auto. De meeste volledig elektrische auto’s van recente jaren ondersteunen 3-fase laden, terwijl sommige plug-in hybrides en oudere modellen alleen 1-fase laden. Raadpleeg de specificaties van je auto of vraag het aan ons — als onderdeel van een autoconcern kunne wij het eenvoudig voor je nagaan.
Is mijn laadpaal 1-fase of 3-fase?
Een laadpaal is vaak geschikt voor beide, maar of je ook écht 3-fase kunt laden, hangt af van de aansluiting in je meterkast én de boordlader van je auto. Wij controleren dit bij installatie en adviseren je over de meest toekomstbestendige optie.
Heb ik een 3-fase aansluiting nodig voor een laadpaal?
Nee, maar het kan de laadtijd aanzienlijk verlagen. De meeste volledig elektrische auto’s kunnen 3-fase laden (11kW). Een 1-fase aansluiting beperkt je tot maximaal 3,7 of 7,4 kW.
Met plug-in hybrides is het vaak niet mogelijk om 3 fasen te laden en volstaat een 1-fase aansluiting dus.
Zie ook ‘Moet ik mijn aansluiting naar 3-fase verzwaren?’
Heb ik een vergunning nodig voor een laadpaal aan huis?
In de meeste gemeenten niet, zolang de laadpaal op eigen terrein staat. Wel hanteren gemeentes verschillende regels met betrekking tot het laden op openbaar terrein. Dus wanneer de auto niet op eigen terrein kan worden geparkeerd, raden we aan om de website van jouw gemeente te raadplegen – daar staan deze regels vaak duidelijk vermeld. Zo staan sommige gemeentes dit toe, andere eisen voorzorgsmaatregelen om struikelgevaar door kabels te minimaliseren en weer andere staan laden in de openbare ruimte niet toe.
Ben je geïnteresseerd in onze diensten? Neem dan contact met ons op.
Mail verkoop via verkoop@ecarhome.nl of bel 0229 – 745387